Ordinary Teacher

Tips Belajar di Kolej

| Sunday, April 29, 2007

Assalamualaikum...

Cikgu cuti2 nih taktau nak buat apa selain dok buat revision untuk semester baru nanti nih...Since semester akan datang nih Cikgu akan ajar kuliah sepanjang semester...kenalah buat beberapa extra reading. Nak mantapkan lagi penyampaian supaya students dapat input yang semaksimum yang mungkin.

Cadangnya nak tulis entry ilmiah...nak citer pasal Math. Tapi eloklah terlebih dahulu Cikgu sentuh sket budaya belajar di kolej nih. This entry normally Cikgu bagi lecture kat student during my first class of the semester.

I always say to my students...

"This education institution is a place of transition between your high school lifestyle to university lifestyle".

Ada yang gelak biler Cikgu cakap camtuh. Tapi realitinya ialah disekolah, Cikgu beri segala2nya. Segala2nya disuap supaya biler keluar result peperiksaan Cikgu tak kena hentam ibu bapa sebab result student teruk. Yerlah....sejak akhir2 nih kan sumernya salah Cikgu kan? Scapegoat paling famous. Hiks.

Di universiti pula lain budayanya adik2. Pensyarah hanya pemudahcara, student kena pandai gali sendiri informasi [sori kak Ogy]. My Lecturer used to say to me..

"What you get in this lecture hall are just a C grade materials, its your extra efforts that makes you an A student".

Sampai sekarang Cikgu masih ingat nasihat itu....dan Cikgu kongsikan dengan orang lain.

Di kolej, Cikgu mainkan student macam layang2...Cikgu mengajar dan berharap pelajar akan ambil inisiatif sendiri dan pada masa yang sama membantu pelajar masa sesi tutorial... Buat camnih bukan kenapa....supaya student nanti tak 'Culture shock' biler masuk U nanti....Cikgu ada nasihat sket untuk disampaikan kepada bakal2 pelajar yang bakal melalui transaksi dari alam persekolahan ke alam universiti. Tapi rasanya Cikgu akan bagitau dalam entry yang akan datang

Apa2 pon kepada mereka yang bakal ke kolej...kalau terbaca blog Cikgu nih...harap2 dapat 'hype'kan sket korang nyer semangat nak belajar. Realiti harus ditempuhi...dan apa yang Cikgu cakap tadi adalah realiti cabaran kepada pelajar2 zaman sekarang.

...bersambung

0 comment(s):