Ordinary Teacher

Tradisi Raya

| Thursday, October 2, 2008

Assalamualaikum,

Mengikut tradisi yang telah diamalkan keluarga sejak sekian lamanya, adalah menjadi adat raya pertama disambut di rumah dan pada raya ke-2, pulang ke kampung Abah di Sijangkang Selangor. Di sana masih terdapat 4 orang adik beradik Abah manakala lagi seorang berada di Batu Pahat, Johor. Sebagai adik bongsu kepada adik beradik seramai 10 orang, adalah menjadi tanggungjawab adik untuk pergi melawat adik beradik yang lebih tua dan kebanyakannya sudah uzur.

Perjalanan dimulakan ke rumah abang Abah yang pangkat paling tua, Wak Ali. Dulu aku suka panggil dia Wak Sarsaparilla sebab setiap kali raya, mesti dia jamu air berkarbonat kat kitorang. Tapi dah makin tua dia dah tak sesuai minom air macam tuh atas tujuan menjaga kesihatan...hehehe. Wak nih pon baru terselamat dari terkena strok yang teruk tapi Alhamdulillah Wak Ali dah boleh jalan balik. Ini rumahnya yang baru setahun direnovate oleh anaknya yang juga kontraktor pembinaan. Gabungan baru dan lama...fusion theme. Hiks.



Destinasi kedua, rumah Wak Sapura. Satu-satunya akak Abah yang tinggal. Abah kata rupa Wak Sapura nih adalah mirip sangat wajah Nenek. Sebijik. Hiks. Wak Sapura nih pulak sakit pinggang. Cian dia. Rumah plak bertangga2. Tapi sekarang dok kat bawah je la. Keistimewaan rumah Wak nih plak...ada banyak jam dinding dalam rumah dia sebab suaminya memang pandai betulkan jam-jam antik. 20 yang dikira tergantung. Impressive.



Next stop, rumah Wak Kusnin. Dia nih pesara tentera. Banyak2 adik-beradik Abah, rasanya dia panggil nampak smart [no hard feeling Abah]. Sebabnya dia sorang je yang masih kelihatan sumer giginya. Hehe. Wak Kusnin nih pula baru pulih dari penyakit yang dikenali sebagai Vertigo. Penyakit saraf kot yang kadang2 membuatkan dia pengsan tiba2.



Last stop in Sijangkang, rumah Wak Ayob yang terletak kat belakang rumah Wak Kusnin je. 2 in 1 visit ler. Wak yang nih aku beri title Wak Happy Go Lucky. Tak pernah kedekut dengan senyuman. Memang feveret Wak aku sejak dulu. Hehe.

Anyway, memang inilah yang famili Cikgu amalkan setiap tahun selagi masih ada adik beradik Abah kat kampung nih. Itu je caranya nak pastikan masing2 kenal sedara mara masing2. Kalau tak jumpa tempat lain tak kenal.

p.s: Esok Raya ke-3, rumah2 berdekatan

0 comment(s):