Ordinary Teacher

1Malaysia tapi TV penuh Indonesia

| Thursday, September 17, 2009

Assalamualaikum,

Sekarang ini, Malaysia tengah hangat dengan inspirasi 1Malaysia yang dibawa oleh Perdana Menteri kita yang kini sedang sibuk diwarwarkan melalui pelbagai media termasuk media elektronik, media cetak dan sebagainya.

Sekiranya aku diminta untuk menulis esei tentang bagaimana untuk menanam semangat 1Malaysia dikalangan rakyat Malaysia dalam ujian PTK sudah tentunya aku akan tulis menulis tentang penggunaan media TV dan radio. Tapi malangnya dalam realiti sebaliknya berlaku.

Kita sering lihat iklan 1Malaysia disiarkan berulang-ulang tetapi apabila rancangan-rancangan yang disusun oleh stesen kendalian kerajaan mahupun swasta merangkumi drama-drama dari negara seberang. Sangat sukar untuk menonton rancangan 'buatan' Malaysia pada waktu-waktu puncak dimana penonton amat ramai. Persoalannya adalah, TV hendak promote 1Malaysia ke 1Indonesia?Dari pandangan aku lagi, rancangan-rancangan dari Malaysia pulak ditolak ke waktu-waktu pelik dan semestinya dirasakan tidak mempunyai ramai penonton kerana yakin semuanya sibuk dengan waktu kerja.

Lagipun, aku rasa stesen TV Malaysia nih terhegeh2 lah menyiarkan rancangan Indonesia, tapi orang kat sana bersyukur pon idak. Orang kita lupa, derang nih pasal tarian bodoh pon nak carik pasal dengan Malaysia. Padahal bukan salah orang sini pon. Aku rasa pon, tak mati orang Malaysia kalau tak dapat tengok drama Indon. Lagipon banyak yang aku rasa tak elok sangat untuk tontonan rakyat Malaysia.

Sedarlah wahai Menteri Penyiaran, TV Malaysia untuk rakyat Malaysia. Jangan dah jadi macam RCTI je aku tengok. Kalau nak support 1Malaysia, buat dengan betul2. Jangan kat mulut je kuat melaungkan kata2 sokongan tapi tak tindakan tuh membuatkan orang Malaysia pon nak jadi Indon.

p.s : Sket2 boleh lagi lah, tapi kalau dah lebeh2 apa2 pon memudaratkan...

2 comment(s):

eA said...

agree!sgt setuju...time raya pon tayang cite indo dah kenapa?cite2 diorg bnyk sgt yg mengarut dr realiti sebenar tp tv stil jugak tygkn...ada tu smp ulang2 kali (astro jgn citer!)

1Malaysia.

RAKYAT didahulukan, pencapaian diutamakan!

.eyewww.

Unknown said...

Tulah Melayu ni bodoh sangat,pasal siaran tv pim kontributor, dasar melaMe bodoh